Ved overgang til elektronisk arkiv har saksbehandler fått et større ansvar i den daglige arkivdanningen. Saksbehandler har ansvar for og skal:
- sørge for at dokument som mottas direkte, på papir eller e-post, og som må betraktes som et saksdokument for Vegårshei kommune, blir registrert i sak/arkivsystemet uten unødig forsinkelser, Offentlighetslovens §4.
- sørge for at saksbehandlingen følger forvaltningslovens bestemmelser om saksbehandlingstid og at taushetsplikten ivaretas.
- sørge for at dokumenter som inneholder informasjon som er/kan unntas fra offentlighet blir behandlet i tråd med lovverket.
- gi beskjed til arkivtjenesten om dokumenter eller saker som skal overføres til andre.
- påse at overskrifter på brev er dekkende og at dokumentopplysningene på journalposten i sak/arkivsystemet er i samsvar med dette.
- sørge for at dokumenter som skal godkjennes av andre, godkjennes elektronisk i sak/arkivsystemet.
- sørge for en komplett dokumentering av saksbehandlingen som sikrer saksbehandlingens autentisitet og integritet.
- foreta løpende avskriving av restanser (Ubesvarte), ferdigstille dokumenter (Under arbeid) og ferdigstille saker som er ferdigbehandlet og kan avsluttes (Mine saker under arbeid).
- ha god dialog med arkivtjenesten og bidra til en god og hensiktsmessig dokumentbehandlingsprosesser.
- sørge for at det ved avslutning av arbeidsforholdet ikke gjenstår dokumenter under arbeid, at alle restanser er avskrevet eller blir overført til andre.
- holde seg informert om enhetens restanser i samarbeid med arkivtjenesten.
- informere arkivleder om planlagte organisatoriske endringer som kan få betydning for arkivtjenesten.
- informere arkivleder når det vurderes å utvikle, innføre eller endre bruken av administrative rutiner og systemer, slik at eventuelle arkivfaglige problemstillinger kan avklares på et tidlig tidspunkt.
- sørge for at arkivtjenesten får informasjon når saksbehandlere slutter.
|