Vegårshei kommune har siden 2003 vært organisert i en to-nivå modell. Organisasjonen er administrativt ledet av kommunedirektør Ole Petter Skjævestad. Fra 01.01.21 ble det gjennomført en større omorganisering og 6 enheter ble redusert til 3. Fra 01.01.2022 ser organisasjonen slik ut:
Enhetene:
- Oppvekst (inkl. Vegårshei skule og SFO, Vegårshei barnehage, barnehage og skolerådgivning og myndighet.)
- Samfunn og infrastruktur (Tidligere Teknisk drift og infrastruktur, og samfunnsdelen av tidligere Rådmannens stab)
- Helse og mestring (Tidligere Helse og omsorg, NAV og oppfølging)
Økonomi og organisasjonsutvikling ligger direkte under kommunedirektøren (Tidligere organisert i Rådmannens stab) Før 01.01.21 Fra 01.01.2018 ble enhetene Vegårshei bo- og omsorgssenter og Åpen omsorg og Helse slått sammen til enheten Helse og omsorg. Enheten IKT - samarbeidet DDØ ble lagt ned da IKT tjenestene gikk inn det interkommunale selskapet IKT Agder IKS. Organisasjonskart 2018
Visjon og Verdier: Kommunestyret har gjennom kommuneplanarbeidet fastsatt visjon og kjerneverdier for Vegårshei kommune. Disse skal legges til grunn for den enkelte enhets - og medarbeideres - arbeid og virksomhet for kommunen. Lov og forskrifter:Kommunens virksomhet er regulert gjennom omfattende lovverk og tilhørende forskrifter. I kommunens daglige drift, saksbehandling og virksomhet skal disse legges til grunn. Jmf. forvaltningsloven er det klageadgang på alle enkeltvedtak. Se mer om kommunens Klagenemnd. |